Hier vind je informatie over de verschillende ruimtelijke cases die binnen Ruimtehelden doorlopen werden. Deze kunnen als inspiratie dienen voor je eigen ruimtelijk participatietraject.

GEEL

Projectgebied Hart voor ten Aard (bron: stad Geel).

Samen met de leerlingen uit het eerste jaar van het GO! Atheneum Geel doorliepen we een traject van 3 sessies (telkens 2 uur). Na een introductie over duurzaam ruimtegebruik en een (digitale) verkenning van de projectsite, gingen de leerlingen aan de slag om een eigen ontwerpvoorstel voor het dorpscentrum uit te werken. Door toepassing van de ruimtetactieken, maakten ze het ontwerp zo duurzaam mogelijk.

In samenspraak met de stad Geel doorliepen we in 2022 met leerlingen een traject rond ‘Hart voor ten Aard’.

Het project kadert binnen de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan en heeft tot doel om de dorpskern van Ten Aard tussen het kanaal tot aan de kerk te herontwikkelen. Hierbij zal onder andere aandacht gaan naar het versterken van de dorpsidentiteit, het herbestemmen van de voormalige Bloemmolens, het opwaarderen van de publieke ruimte en het voorzien van bijkomende woningen en buurtvoorzieningen.

Eén van de ontwerpvoorstellen van de leerlingen.

WEST-VLAANDEREN

In West-Vlaanderen werden in 2022 tieners betrokken bij de opmaak van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte. Hierbij betrokken we met de methodieken van Ruimtehelden kinderen uit lagere scholen in Kortrijk, Brugge, Veurne en Roeselare.

Focus & WTV maakte een reportage van zo'n publieksmoment in stad Kortrijk. Benieuwd hoe de West-Vlaamse tieners hun ruimte in de toekomst zien? Kijk vanaf minuut 8:50!

PELT

Afbakening projectgebied ’t Pelterke.

Samen met de kinderraad doorliepen we een traject van 3 sessies (telkens 2 uur).

In de eerste sessie lag de focus op kennismaking en introductie van de thematiek duurzaam ruimtegebruik. Doordat de site vlakbij lag, was het bovendien mogelijk om met de tieners op het terrein gaan.

In de daaropvolgende sessies gingen de tieners in groep aan de slag om hun eigen ontwerp voor de site vorm te geven. De groepjes stelden hun ontwerpen voor aan de dienst ruimtelijke planning van de gemeente Pelt. Er werd ook een filmpje opgenomen voor wie niet aanwezig kon zijn en voor in het verslag.

Eén van de ontwerpen van de leerlingen.

In Pelt gingen we in 2023 met tieners aan de slag rondom de site van ontmoetingscentrum ’t Pelterke. Deze site ligt in het centrum van Pelt en omvat enkele gemeenschapsfuncties zoals de sporthal, het cultureel centrum, een speeltuin en enkele sportfaciliteiten.

In de toekomst zal er voor deze site een masterplan worden opgemaakt. De visie uit het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan geldt als uitgangspunt voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen: niet de woonfunctie, maar (het behoud van) de gemeenschapsfuncties en publieke ruimte primeren op deze plek.

Een groepje stelt hun ontwerp voor in een filmpje voor de gemeente.

BERINGEN

Afbakening projectsite binnengebied Korspel.

Voorafgaand aan het traject hadden de leerlingen het projectgebied per fiets verkend.

De stad Beringen had omtrent de woonontwikkeling reeds voorbesprekingen gehouden. Hieruit waren vervolgens ruimtelijke randvoorwaarden geformuleerd met o.a. een maximum woondensiteit van 15 woningen/ha en het behoud van de bestaande bomen.

Deze stedenbouwkundige voorwaarden werden als ontwerprichtlijnen meegegeven aan de leerlingen. Na afloop van het traject stelden de leerlingen hun ontwerpen voor aan de dienst ruimtelijke planning van de stad.

In Beringen doorliepen we in 2023 twee verschillende beleidsparticipatietrajecten: een traject met leerlingen uit het 5e leerjaar van basisschool De Hoeksteen en een traject met leerlingen uit het eerste jaar secundair van het Spectrumcollege.

In samenspraak met de ruimtelijke dienst van de stad Beringen selecteerden we voor elk traject een verschillende ruimtelijk project.

Voor het traject met basisschool De Hoeksteen werd gekozen voor de ontwikkeling van een binnengebied in Korspel, een dorp in de deelgemeente Koersel. Het binnengebied ligt vlakbij het centrum van Korspel en op wandelafstand van het station.

Leerlingen presenteren hun ontwerp aan de stad Beringen.

Leerlingen aan de slag tijdens de 2e sessie in het Spectrumcollege.

Afbakening projectsite Kanaalzone Beringen.

De leerlingen van het Spectrumcollege gingen dan weer aan de slag rond een toekomstige ontwikkeling in de kanaalzone.

Voor deze ontwikkeling waren door de stad nog geen concrete richtlijnen of voorwaarden vastgelegd. Wel was er een globale visie voor het gebied uitgetekend in het masterplan ‘Strategisch project Kanaalzone Beringen’. Het belangrijkste uitgangspunt is dat deze zone op termijn een volwaardig deel van de stad moet worden met aandacht voor groene, kwalitatieve publieke ruimte, en een evenwichtige mix tussen wonen, werken en recreatie. Vanuit deze uitgangspunten vertrokken de leerlingen van het Spectrumcollege voor het opmaken van hun eigen ontwerpvoorstel.