HOE GEBRUIK IK RUIMTEHELDEN BIJ RUIMTELIJKE PROJECTEN & PLANNING?
Ruimtehelden is ontwikkeld voor tieners van 10 tot 14 jaar. Je kan verschillende methodieken naar keuze los gebruiken, al naargelang het project waarvoor je Ruimtehelden wil inzetten. Wij gebruikten de methodieken reeds in het kader van masterplannen, RUP’s en beleidsplannen ruimte.
Je kan als participatiemedewerker, ruimtelijk planner of ontwerper zelf met Ruimtehelden aan de slag. Ook een scenario waarin je samenwerkt met een school is mogelijk. Zo kan men in de school bijvoorbeeld de eerder educatieve methodieken op zich nemen, waarna jij verder gaat rond een concreet ruimtelijk project.
METHODIEKEN
Educatie
Het is belangrijk dat jongeren op een geïnformeerde manier kunnen participeren. Daarom stellen we een reeks methodieken voor die hen laten kennismaken met duurzaam ruimtegebruik. Als je wil starten met een luchtige introductie, kan je de Quiz Ruimtehelden doen. Een andere manier om het thema duurzaam ruimtegebruik te introduceren is jongeren zonder voorkennis meteen een ontwerp laten maken met Ontwerp ideale woonbuurt. Tijdens de bespreking van de ontwerpen komen de jongeren gaandeweg meer te weten over het thema. Ze leren ruimtetactieken om onze ruimte duurzamer te gebruiken. Voor beide vormen van introductie is geen voorkennis nodig. Met Water- en temperatuurproef bieden we een actieve methode aan waarmee je jongeren kunnen ervaren wat het effect is van verharding en groen op de temperatuur en op het overstromingsrisico. Ze maken dankzij een presentatie nadien kennis met ingrepen om onze omgeving klimaatbestendiger in te richten.
Participatie
Inspraak voor het ruimtelijk beleid:
Jongeren stap voor stap betrekken bij het uitstippelen van je ruimtelijk beleid. Hoe doe je dat?
Liefst start je met een terreinbezoek, waarbij je de jongeren zelf laat observeren hoe de ruimte in een bepaalde buurt gebruikt wordt met Functies in de buurt. Met Opdracht luchtfoto leren de jongeren het gebied waarrond je wil werken ook oriënteren met behulp van Google Maps.
Indien je wil werken rond een gebied waar je al plannen voor hebt, geven we je met Beoordelen ontwerpplan een manier om hiermee aan de slag te gaan.
Wil je jongeren mee laten nadenken over de voorwaarden die je zal opleggen in een RUP? Wil je hen mee het ruimtelijk beleidsplan laten uitstippelen? Of laten brainstormen voor een masterplan? In Ontwerp gebiedsontwikkeling vind je een stappenplan om jongeren zelf een ontwerp te laten maken. Je kan de jongeren een ontwerp laten maken met blokjes. Afhankelijk van de case, kan je dit ontwerp verder laten verfijnen met behulp van de Dorpse Figuren van AR-TUR, met referentiebeelden voor de invulling van de publieke ruimte enzovoort.
Kijk ook naar onze cases voor inspiratie.
Inspraak rond het klimaatbestendiger inrichten van de omgeving:
Dankzij Onthardingspictoplay kunnen jongeren de ingrepen die ze leerden kennen met de Water- en temperatuurproef op een eenvoudige manier toepassen op een omgeving naar keuze. Op een foto van een straat of plein plakken ze pictogrammen om deze klimaatbestendiger te maken.
Inspraak rond het inrichten van straten:
Met de methodiek Duurzame schoolstraat kan je de inrichting van om het even welke straat kritisch onder de loep nemen en duurzamer gaan inrichten. Ook kan je een fictieve straat, bijvoorbeeld een straat in een nieuwe woonontwikkeling ontwerpen.
Inspraak rond een (gemeenschappelijk) woonproject:
Met de methodiek Gemeenschappelijk wonen kunnen jongeren aangeven welke binnen- en buitenruimtes ze zouden willen delen met andere huishoudens en welke niet.
WELKE JONGEREN BETREKKEN?
Waar vind je nu jongeren om je ruimtelijk project of beleid mee uit te stippelen?
Werk samen met een lokale school: leerlingen van het 5de of 6de leerjaar of 1ste of 2de middelbaar zijn de perfecte Ruimtehelden.
Raadpleeg de lokale kinderraad.
Ga gebiedsgericht te werk: betrek jongeren uit de omgeving waarrond je wil werken. Dit is niet eenvoudig. Samenwerking met een lokale partner of contactpersoon en actieve rekrutering is cruciaal. Meer tips hierrond vind je in onze publicatie Tienspraak.
Jongeren maken een ontwerp voor een gebiedsontwikkeling in Korspel, Beringen.
Jongeren deden suggesties voor meer ontharding en vergroening in hun buurt in Bilzen.