Ruimtegebruik – Duurzaam wonen – Participatie – Groepswerk

Beoordelen ontwerpplan

Tieners beoordelen een ontwerpplan voor een toekomstige ruimtelijke ontwikkeling in de gemeente of stad van de school.

Met groene en rode stickers duiden de tieners aan welke elementen van het ontwerp ze goed vinden en welke elementen ze niet/minder goed vinden. Ze beargumenteren hun keuzes en geven aan op welke plek ze zelf zouden willen wonen en waarom.

Nadien gaan de tieners na in hoeverre de ontwerpers de principes van duurzaam ruimtegebruik toegepast hebben op het ontwerp. Hebben de ontwerpers de ruimte slim gebruikt? Voor elke ruimtetactiek geven ze een score op 10, waarna de gemiddelde score voor het gehele ontwerp wordt berekend.

Ten slotte stelt elke groep zijn bevindingen voor aan de anderen. De bevindingen van de tieners kunnen als input dienen voor het ruimtelijk beleid van de gemeente of stad.

50 MIN.

BEOORDELING

EDUCATIE

PARTICIPATIE

EINDTERMEN

Lager onderwijs:
• Mens & maatschappij: 4.5, 4.8, 4.9, 4.12
• Sociale vaardigheden: 1.6, 3

SO 1e graad:
A-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.03, 09.04, 09.05, 09.06, 09.07
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

SO 1e graad:
B-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.01, 09.03, 09.04
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

Voorbereiding:

Selectie ontwerp

TIP:

  • De selectie van het project gebeurt best in overleg met de gemeente/stad, in het bijzonder met de dienst omgeving of stadsontwikkeling. Zij hebben een overzicht van de (nieuwe) ruimtelijke ontwikkelingen en weten welke informatie (plannen, concepttekeningen ...) wel of niet publiekelijk beschikbaar zijn.

Ter voorbereiding van deze opdracht dient een ruimtelijk project te worden geselecteerd. Kies een (woon)project waarvan de grote krijtlijnen vastliggen (bv. welke functies er wel en niet zullen komen), maar waarbij het grootste gedeelte nog onbeslist is. Op die manier kunnen de bevindingen van de tieners een waardevolle input zijn voor de gemeente of stad. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld een masterplan of een eerste ontwerpschets voor een bepaalde woonontwikkeling.


Stap 1:

5 MIN.

Verkenning ontwerp

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • PowerPointpresentatie

TIP:

  • Gebruik indien mogelijk inspiratiebeelden en/of concepttekeningen om het ontwerp zo aanschouwelijk mogelijk te maken.

De leerkracht toont het ontwerpplan en licht de kenmerken van het ontwerp toe aan de hand van bv. een PowerPointpresentatie. Leg hierbij de nadruk op de belangrijkste ideeën/concepten zoals bijvoorbeeld de woonvormen, de inrichting van de publieke ruimte, de verbindingen voor fietsers en voetgangers ...

Indien mogelijk kan de verkenning van het project gekoppeld zijn aan een terreinbezoek. Dit maakt de plek aanschouwelijk en vergroot de betrokkenheid bij de leerlingen.


Stap 2:

30 MIN.

Beoordeling ontwerp

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • Ontwerpplan

  • Rode en groene stickers

  • Ruimtetactieken

  • Beoordelingsblad

  • PowerPointpresentatie duurzaam ruimtegebruik (optioneel)

TIPS:

  • Ter verduidelijking kunnen bepaalde elementen op het ontwerpplan aangeduid of toegelicht worden.

  • Afhankelijk van het project kunnen andere ruimtetactieken worden uitgelicht en toegevoegd aan het invulblad.

Maak groepjes van max. 4 tieners.

Instructie: Nu is het aan jullie om na te denken over de toekomst van de plek. Jullie krijgen per groepje een poster met daarop het ontwerpplan en de belangrijkste dingen die de ontwerpers voorstellen. Jullie mogen nu zelf het plan van de ontwerpers beoordelen. Beeld jullie in dat jullie zelf in de nieuwe woonbuurt zouden wonen. Wat vinden jullie goed aan het plan en wat minder goed? Duid met groene stickertjes aan wat jullie goed vinden aan het ontwerp en met de rode stickertjes wat jullie niet goed vinden. Schrijf er ook bij waarom jullie het goed/niet goed vinden.

Nu mag iedereen van jullie groepje zelf aanduiden waar hij of zij graag zou willen wonen binnen het project. Duid je eigen woning aan op het plan van de ontwerpers en schrijf je naam erbij!

Optioneel: Geef het infomoment omtrent duurzaam ruimtegebruik aan de hand van de PowerPointpresentatie. (zie infofiche Ontwerp ideale woonbuurt – stap 3)

De begeleider licht kort de verschillende ruimtetactieken toe en waarvoor ze gebruikt kunnen worden (om de ruimte duurzaam/slim te gebruiken).

Instructie: Jullie gaan nu het plan van de ontwerpers opnieuw beoordelen. Hebben de ontwerpers volgens jullie de ruimte slim gebruik? Zo ja, welke ruimtetactieken hebben ze daarvoor toegepast? Hebben de ontwerpers de tactieken goed toegepast of niet? Geef per ruimtetactiek een score op 10 van hoe goed de ontwerpers de tactiek hebben toegepast. De gebuisde tactieken mogen jullie in het rood omcirkelen. Bereken nadien de gemiddelde score op 10 voor het totale ontwerpplan.

Wat zouden jullie aan de ontwerpers voorstellen om de totale score te verbeteren? Welke tactieken zouden jullie hiervoor gebruiken en hoe zouden jullie die toepassen? Schrijf dit onderaan het blad.


Stap 3:

15 MIN.

Klassikale voorstelling

Elk groepje legt aan de klas uit hoe ze het ontwerp beoordeeld hebben, waar ze zelf zouden willen wonen, welke score ze gegeven hebben aan de ontwerpers en welke ruimtetactieken ze zelf zouden gebruiken om het ontwerp te verbeteren.