Ruimtegebruik – Ruimtetactieken – Groepswerk

Opdracht luchtfoto

Wanneer je met tieners rond een plek in de eigen stad/gemeente wil werken i.v.m. duurzaam ruimtegebruik is het belangrijk dat ze deze plek goed kennen. Naast een terreinbezoek kan ook een oriëntatieoefening met GIS-viewers (bv. Google Maps) een hulpmiddel zijn. Tieners krijgen foto’s te zien van een bestaande plek. Vervolgens moeten ze per twee achterhalen waar de foto’s genomen zijn. Op een luchtfoto duiden ze met stickers aan waar volgens hen de foto’s genomen zijn. Ze doen hierbij beroep op de kenmerken in het landschap (bebouwingspatroon, waterlichamen, bossen, landmark ...). Bij deze oefening wordt gebruik gemaakt van Google Maps.

EDUCATIE

30 MIN

ONTWERPEN

PARTICIPATIE

EINDTERMEN

Lager onderwijs:
• Mens & maatschappij: 4.9, 4.12
• Sociale vaardigheden: 3

SO 1e graad:
A-stroom
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.02, 09.07, 09.08
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

SO 1e graad:
B-stroom
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.01, 09.02, 09.05
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

30 MIN

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • PowerPointpresentatie

  • Instructieblad met luchtfoto

  • Stickers

  • Laptop (1 per tiener)

TIPS:

  • Deze oefening kan als voorbereiding dienen voor het beoordelen van een bestaand masterplan of het maken van een nieuw ontwerpplan.

  • Voorzie een luchtfoto voor elke tiener van het groepje, zo kan het zoeken en aanduiden vlotter verlopen.

  • Kies voor foto’s die voldoende duidelijk zijn met herkenbare landschapselementen (bv. speciaal gebouw, waterelement ...)

  • De foto’s kunnen ook worden afgedrukt (naast of ter vervanging van de digitale foto’s op de ppt).

Instructie: We gaan eens kijken of jullie deze plek goed kennen. Jullie gaan zo dadelijk enkele foto’s te zien krijgen. Per twee moeten jullie achterhalen waar de foto’s genomen zijn.

De foto’s van de plek worden in de klas/ruimte geprojecteerd. Elke foto heeft een eigen nummer.

Instructie: Jullie krijgen zo dadelijk een papier met hierop de luchtfoto van de plek. Gebruik jullie laptop en zoek met Google Maps en Google Streetview uit waar de foto’s genomen zijn.

Geef de naam van de plek (bv. adres). Deze naam geven de tieners vervolgens in in Google Maps.

Instructie: Duid met stickertjes op de luchtfoto aan waar elke foto genomen is en schrijf het nummer van de foto op de sticker.

Klassikale bespreking: De begeleider toont de plek waar de foto’s genomen zijn en geeft een korte uitleg over wat er op elke foto te zien is/hoe je elke plek kan herkennen.