Terreinobservatie – Oriëntatie – Ruimtegebruik

Functies in de buurt

Deze opdracht is bedoeld om tieners te laten kennismaken met het begrip ‘ruimtelijke functie’. Aan de hand van een wandeling in de buurt observeren tieners de (bebouwde) omgeving en onderscheiden ze gebouwen en plekken met verschillende ruimtelijke functies zoals woningen, een park, winkels, kantoren ...

Als tweede, optionele stap kunnen de tieners nadenken over welke functies uit de buurt ook ruimtelijk gecombineerd kunnen worden met elkaar om de bestaande ruimte duurzamer te benutten.

40-60 MIN

BUITENOPDRACHT

EDUCATIE

PARTICIPATIE

EINDTERMEN

Lager onderwijs:
• Mens & maatschappij: 4.8, 4.9, 4.12
• Sociale vaardigheden: 1.5, 3

SO 1e graad:
A-stroom
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.02, 09.03, 09.07
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

SO 1e graad:
B-stroom
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.01, 09.02, 09.03
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

Stap 1:

20 - 40 MIN

Terreinobservatie

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • Werkblad functies terrein

  • Kaart van de buurt (bv. Openstreetmap)

  • Schrijfplankje

TIPS:

  • Leg de verschillende ruimtelijke functies kort uit voor vertrek naar buiten aan de hand van een voorbeeld (bv. functie wonen).

  • Verduidelijk bij de functie mobiliteit dat het gaat om plekken/infrastructuren die een mobiliteitsfunctie hebben (bv. een parking, een fietspad, etc.) en niet om individuele wagens, fietsers, bussen, etc.

Zet de tieners per twee:

  • 1 tiener krijgt een blad om ‘functies’ op te noteren.

  • 1 tiener krijgt een kaart van de omgeving.

Instructie: We gaan een wandeling maken en onderzoeken welke ruimtelijke functies er allemaal in de buurt zijn. Wat kan je er allemaal doen? Je kan dit achterhalen door gewoon rond te kijken tijdens de wandeling. De persoon die de kaart heeft, volgt ook waar we zitten op de kaart. Ook de kaart kan je misschien helpen om te achterhalen welke functies er in de omgeving zijn. Af en toe stoppen we onderweg om samen te bespreken welke functies er zijn.

Onderweg wordt regelmatig gestopt. Stel vragen zoals: welke functies zijn hier? Wat kan je hier doen? De tieners noteren de functies die ze zien (en hun aantallen) in de bijhorende tabel.

Instructie: Duid de functies die je ziet aan in de tabel door een kruisje te zetten naast het juiste pictogram. Duid ook met streepjes aan hoeveel keer je elke functie bent tegengekomen. Noteer in de laatste kolom wat het gebouw precies is (bv. een bakker). De exacte naam (bv. bakkerij Janssen) is niet belangrijk.

Overloop na afloop klassikaal de tabel.


Stap 2:

20-40 MIN

Functies combineren (optioneel)

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • Werkblad functies terrein (reeds ingevuld)

  • Werkblad functies combineren

  • PowerPointpresentatie duurzaam

  • Ruimtegebruik (optioneel)

Optioneel: Geef het infomoment omtrent duurzaam ruimtegebruik aan de hand van de PowerPointpresentatie. (zie infofiche Ontwerp ideale woonbuurt – stap 3)

Terug binnen worden telkens twee groepjes samen gezet zodat groepjes van 4 ontstaan.

Instructie: Er is per groepje één blad met functies ingevuld. Jullie mogen nu de bladen van de twee groepjes naast elkaar leggen en kijken of jullie dezelfde functies hebben. Op één van de twee bladen vul je de nog ontbrekende dingen aan zodat alles samenkomt op één blad waar jullie mee verder kunnen werken.

De tieners vullen op één blad de functies van beide groepjes in (ze kiezen 1 ingevuld blad en vullen dit aan met de bevindingen van het andere groepje.)

Instructie: Om ruimte te besparen, moeten we slimmer omgaan met de ruimte die er is. Dit kunnen we doen door functies te combineren met elkaar bijvoorbeeld door te wonen boven winkels, of door een parking op het dak van een supermarkt te bouwen. Jullie gaan nu zelf nadenken welke functies uit onze buurt met elkaar gecombineerd kunnen worden om zo extra ruimte te besparen. Kijk in de eerste tabel welke functies jullie allemaal zijn tegen gekomen. Welke van deze functies zouden volgens jullie met elkaar gecombineerd kunnen worden (bv. wonen + winkels)? Noteer dit in de nieuwe tabel.

Overloop na afloop klassikaal de tabel.