Klimaat – Hitte-eilandeffect – Ruimtegebruik – Groepswerk

Onthardingspictoplay

In deze ontwerpmethodiek gaan tieners aan de slag om een bepaalde plek in de gemeente/stad klimaatbestendig(er) in te richten.

Tieners krijgen pictogrammen waaruit ze kunnen kiezen. Het gaat bijvoorbeeld om een groendak, klimplant, wadi, boom, plantenbak … Met deze elementen maken ze een plek beter aangepast aan het veranderende klimaat.

De methodiek leert tieners meer over het hitte- eilandeffect en over de gevolgen van de klimaatverandering. Het geeft hun bovendien inzicht in hoe we de bebouwde omgeving hieraan kunnen aanpassen.

Indien voldoende tijd kan als introductie de water- en temperatuurproef worden uitgevoerd. Deze buitenopdracht is ideaal om het thema rond klimaat en het hitte-eilandeffect in te leiden.

25 min. (zonder water- en temperatuurproef)

50 min. (met water- en temperatuurproef)

ONTWERPEN

EDUCATIE

EINDTERMEN

Lager onderwijs:
• Wetenschappen & techniek: 1.12, 1.24
• Mens & maatschappij: 4.8
• Sociale vaardigheden: 1.5, 1.6, 3

SO 1e graad:
A-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Wiskunde-natuurwetenschappen- technologie-STEM: 06.32
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.03, 09.05, 09.06
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

SO 1e graad:
B-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Wiskunde-natuurwetenschappen-technologie-STEM: 06.19
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.03, 09.04
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

Water- en temperatuurproef (optioneel)

Introductie

15 - 25 MIN


Stap 1:

15 MIN

Infomoment ontharding en vergroening

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • PowerPointpresentatie

Voorafgaand aan de ontwerpoefening geeft de begeleider aan de hand van een presentatie meer uitleg over het belang van ontharding en vergroening in de bebouwde omgeving. Tijdens dit infomoment kan verwezen worden naar bevindingen uit de water- en temperatuurproef.


Stap 2:

20 MIN

Onthardingspictoplay

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • Pictogrammen op A4

  • Foto van de plek op A3

  • Schaar

  • Lijm

TIPS:

  • Kies voor een plek die tieners goed kennen bijvoorbeeld de straat van de school of een plein in het centrum van de gemeente/stad.

  • Je kan bepaalde icoontjes selecteren of weglaten in functie van de plek/focus van de les.

Voorafgaand:

  • Kies 2 plekken in de gemeente/stad en maak hier foto’s van (kan ook via Google Streetview).

  • Onderaan elk pictogram staan stippen. Dit zijn ‘muntjes’ die de prijs weergeven. Je kan spelen met of zonder muntjes. Muntjes kunnen helpen prioriteiten te stellen. Richtlijn: geef tieners als ze met 2 samenwerken een budget van 6 muntjes per persoon, dus 12 per plek.

Maak groepjes van max. 2 tieners. Tieners krijgen de keuze uit 2 plekken.

Instructie: Kies één van beide plekken uit die jullie klimaatbestendig willen maken. Jullie krijgen een budget van ... muntjes waarmee jullie dingen kunnen kopen om de plek in te richten en beter te maken. Bepaal eerst welke pictogrammen jullie zullen kiezen, pas daarna knip je ze uit en plak je ze op de foto.


Stap 3:

15 MIN

Klassikale voorstelling

Instructie: Vertel aan de rest van de klas:
1. Welke plek jullie hebben gekozen en waarom.
2. Hoe jullie die plek klimaatbestendiger gemaakt hebben en waarom jullie gekozen hebben voor die pictogrammen.