Observatie – Mobiliteit – GIS-viewer – Ruimtegebruik

Gemeenschappelijk wonen

Deze methodiek is specifiek gericht op het thema duurzaam wonen. Na een klassikaal infomoment waarin verschillende gemeenschappelijke woonprojecten worden besproken, gaan tieners per twee aan de slag om hun eigen gemeenschappelijk woonproject te bedenken.

De doelstelling van de methodiek is tweevoudig. Enerzijds laat hij tieners kennismaken met gemeenschappelijk wonen als duurzame woonvorm. Anderzijds toont hij aan dat er verschillende vormen van gemeenschappelijk wonen bestaan en dat je als bewoner heel wat keuze hebt bij het al dan niet delen van bepaalde ruimten.

50 MIN

ONTWERPEN

EDUCATIE

EINDTERMEN

Lager onderwijs:
• Wetenschappen & techniek: 1.24
• Mens & maatschappij: 4.8, 4.12
• Sociale vaardigheden: 1.5, 1.6, 3

SO 1e graad:
A-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.05, 09.06
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

SO 1e graad:
B-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.04
• Sociaal-relationele competenties: 05.01

Stap 1:

20 MIN

Infomoment

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • PowerPointpresentatie

Het thema gemeenschappelijk wonen wordt in groep besproken. De begeleider stelt enkele vragen en peilt naar de mening van de tieners:

  • Kennen jullie woningen waarbij mensen samenwonen of bepaalde spullen of ruimten delen?

  • Wat vinden jullie van dit soort woningen? • Wat vinden jullie goed/minder goed aan samenwonen?

  • ...

Nadien toont en bespreekt de begeleider verschillende voorbeelden van gemeenschappelijke woonprojecten aan de hand van de presentatie.

Hierbij wordt de nadruk gelegd op verschillende gradaties van collectiviteit.


Stap 2:

30 MIN

Ontwerp gemeenschappelijk woonproject

MATERIAAL PER GROEPJE:

  • Invulbladen gemeenschappelijk wonen

  • Kaartjes ruimten op A4

  • Schaar

  • Lijm

  • Schaal op A3

De tieners worden per twee gezet.

Ze denken na over een gemeenschappelijk woonproject waar ze zelf zouden willen wonen. Dit doen ze aan de hand van verschillende tussenstappen.

Instructies:
1. Kies minstens twee andere huishoudens die – naast jullie zelf (+ gezin) – ook in het gemeenschappelijk woonproject wonen. Noteer op het invulblad hoeveel bewoners er in totaal in jullie woonproject wonen.

2. Denk vervolgens na over welke ruimten essentieel zijn voor elk huishouden. Wat moet een bewoner elke dag kunnen doen in zijn/haar woning? Welke ruimten heb je daarvoor nodig?

3. Nu mogen jullie extra ruimten voor jullie woonproject kiezen. Dit zijn ruimten die niet essentieel zijn om te kunnen leven, maar een leuke extra kunnen zijn (bv. een speelzolder). Let op: deze extra ruimten kosten geld. Jullie krijgen in totaal een budget van 14 munten om extra ruimten mee te kopen. Je kan ervoor kiezen om de ruimtes voor jezelf te houden en dan betalen jullie het volledige bedrag (de zwarte bolletjes). Je kan er ook voor kiezen om de ruimtes te delen met sommige andere bewoners. Dan betalen jullie het middelste bedrag (donkergrijze bolletjes). Als jullie de ruimte delen met alle bewoners, dan moeten jullie het minst betalen (de licht grijze bolletjes). Schrijf alle ruimten die jullie gekozen hebben op in de tabel. In de kolom ‘prijs’ zet je een kruisje bij het juiste bedrag. Vervolgens beantwoord je de bijhorende vragen.

4. Knip de extra ruimten die jullie gekozen hebben uit en plak ze op de schaal van ‘niet delen’ naar ‘veel delen’. Ruimten die je niet deelt, plak je helemaal links (boven ‘niet delen’), ruimten die je met sommige bewoners deelt, plak je in het midden en ruimten die je met alle bewoners deelt, plak je helemaal rechts (boven ‘veel delen’).


Stap 3:

10 MIN

Klassikale voorstelling

De begeleider kiest enkele groepjes uit en vraagt hen om hun woonproject voor te stellen aan de anderen. Ondersteunende vragen:

  • Wie woont er met jullie samen in de gemeenschappelijke woning?

  • Welke ruimten zijn volgens jullie essentieel voor elk huishouden?

  • Welke ruimten delen jullie met de andere bewoners en welke ruimten zijn alleen voor je eigen gezin?

  • Hoe ziet jullie tuin eruit?

  • ...