Observatie – Mobiliteit – GIS-viewer – Ruimtegebruik
Duurzame schoolstraat
Tieners gaan per twee aan de slag om de straat van de school duurzamer en verkeersveiliger te maken. Ze doen dit aan de hand van de website ‘streetmix’. Via deze methodiek begrijpen leerlingen dat de inrichting van de straat/publieke ruimte een keuze is en een impact heeft op de lokale mobiliteit en verkeersveiligheid. Deze methodiek kan gekoppeld worden aan de Onthardingspictoplay.
50 min. (zonder terreinbezoek)
65 min. (met terreinbezoek)
ANALYSEREN
EDUCATIE
COMBINATIE(S): Onthardingspictoplay
PARTICIPATIE
EINDTERMEN
Lager onderwijs:
• Wetenschappen & techniek: 1.24
• Mens & maatschappij: 4.8, 4.14, 4.17
• Wiskunde: 4.2
• Sociale vaardigheden: 1.5, 1.6, 3
SO 1e graad:
A-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.02, 09.03, 09.05, 09.06, 09.08
• Sociaal-relationele competenties: 05.01
SO 1e graad:
B-stroom
• Burgerschap: 07.04
• Ruimtelijk bewustzijn: 09.02, 09.03, 09.04, 09.05
• Sociaal-relationele competenties: 05.01
Stap 1:
15 MIN
Terreinbezoek (optioneel)
TIP:
Indien het verkeer het toelaat, kan ook de breedte van de straat worden opgemeten m.b.v. een landmeter.
Klassikaal bestuderen de tieners de straat van de school. Ze observeren het huidige ruimtegebruik en de aanwezige vervoersmodi.
Ondersteunende vragen:
Wie gebruikt de straat vooral (voetgangers, fietsers, auto’s, openbaar vervoer)?
Hoe breed zijn de voetpaden?
Zijn er fietspaden aanwezig?
Wat is de maximumsnelheid in de straat?
Is er groen aanwezig in de straat?
Kan je zitten, spelen ... in de straat?
...
Stap 2:
35 MIN
Ontwerp duurzame straat
MATERIAAL PER GROEPJE:
Laptop (1 per tiener)
Instructiebundel
Zet de tieners per twee. Eerst meten ze de breedte van de straat in Google Maps.
Instructie: Jullie gaan eerst de breedte van de straat meten in Google Maps. Volg hiervoor de instructies in de bundel.
Daarna gaan de groepjes aan de slag om de straat duurzamer en verkeersveiliger te maken.
Instructie: Jullie gaan nu per twee de straat van de school herinrichten. Hoe kan de straat nog duurzamer en veiliger worden voor bewoners, maar ook voor iedereen die naar school komt? Volg de instructies in de bundel.
Let op: houd rekening met de breedte van de straat, dit zal bepalen wat er mogelijk is en wat niet!
Stap 3:
15 MIN
Klassikale voorstelling
Instructie: Toon je ontwerp en vertel aan de rest van de klas:
1. Hoe jullie de straat hebben ingericht en waarom.
2. Hoe jullie de straat duurzamer of veiliger gemaakt hebben.